perjantai 15. marraskuuta 2013

Puolivälissä

Aika rientää. Syyslukukausi on jo yli puolivälin ja reilun kuukauden päästä koittaa joululoma. Oho.

Lukuvuoden ensimmäiset jaksot saatiin päätökseen jo ennen syyslomaa, vaikkakin Pinskun luokka piti inquiry unitin päätösesittelynsä vasta viime perjantaina. Aiheena luokalla oli Learning styles. Lapset perehtyivät erilaisiin oppimistapoihin ja pohtivat niiden toimivuutta omalla ja muiden kohdalla. Luokka jakautui kolmeen ryhmään, joista jokainen kävi opettamassa jotain pienemmilleen. Pinsku ja kumppanit toivat esille erilaisten aistien merkityksen tekemällä "testiradan" kaikkein nuorimmille eli 3-5-vuotiaille. Radalla piti tunnistaa erilaisia ruoka-aineita haistamalla, tunnustelemalla ja maistamalla. Vaikka oli kuulemma tosi kivaa, ei kuitenkaan ihan helppoa. Onnistunut lopputulos vaati muun muassa tarkkaa organisointia ja ohjeistamista, ja hermotkin oli vähällä mennä, kun testaajat eivät malttaneet odottaa vuoroaan ja kurkistelivat silmille sidotun liinan alta.

Oppimisteeman lisäksi Pinskun jakso oli hyvin akateemispainotteinen. Laskettiin paljon, kirjoitettiin paljon, tehtiin kyselytutkimuksia ja etsittiin tietoa, joka koottiin Keynote-esitykseen. Vastapainoksi lukukauden jälkimmäinen jakso keskittyykin sitten taiteisiin. Aiheena on Arts in Time eli taiteet vuosien saatossa. Viime viikolla kävivät katsomassa Andy Warholin taidenäyttelyn, joka parahiksi on täällä Pisassa, ja tällä viikolla teatteriesityksen. Tiedossa on myös kolme käyntiä Museo della Graficaan, grafiikkamuseoon, jossa pääsevät itsekin taiteilemaan. Inquiry unit huipentuu ilmeisesti jonkinlaiseen esitykseen, josta ollaan vielä kovin vaitonaisia. Mutta hauskalta kuulostaa!

Taidetta syntyy myös kotona. Tässä Pinskun näkemys vanhemmistaan Picasson tyyliin.

Patun luokka aloitti tosiaan syksyn teemalla Healthy choices eli pohtivat terveitä ja epäterveellisiä elämäntapoja. Lokakuinen Trenton-retki oli olennainen osa jaksoa. Urheilivat paljon, tekivät hedelmäsalaattia ja Pinskun luokkalaisten ohjauksessa terveellisiä pikkuleipiä, mittasivat verenpaineensa, kuuntelivat hammaslääkärin opastuksen suuhygienian tärkeydestä ja esittivät muulle koululle ohjeensa terveellisten elämäntapojen suhteen. Laskuja oli Patullakin paljon, ja tarinoitakin kirjoitettiin. Lisäksi harjoiteltiin kaunokirjoitusta, mistä Patu tykkäsi kovin. Ne olikin ekat kirjoitusharjoittelut pojan tähänastisessa kouluhistoriassa... ja tietenkin täkäläinen tyyli eroaa kotimaisesta: koukeroista on kuin omina kouluaikoina. No, harjoittelu on silti tehnyt hyvää Patun käsialalle, jota nykyisin voisi jopa luonnehtia sanalla "siistiä". Well done!

Kolmannen luokan matematiikkaa.

Nyt käynnissä olevassa jaksossa laajennetaan näkökulmaa itsestä koko ympäröivään maailmaan. Aiheena on Earth, resources and sustainability eli luonnonvarat ja niiden riittävyys. Tässäkin jaksossa tehdään erilaisia kokeita, tutkitaan muun muassa eri esineiden maatumista ja raudan ruostumista. Kovasti on kiinnostus herännyt esimerkiksi jätteiden lajittelun tärkeyteen ja katse kiinnittynyt kadulle heitettyihin roskiin. Itsekin olen oppinut aimo annoksen uusia sanoja, kun aiemmin ei tuo maatumissanasto englanniksi kovin hyvin hallussa ollut.

Koulu rullaa siis mallikkaasti, kuten tässä vaiheessa lukukautta pitäisikin. Aika on siten kypsä myös puolivuosittaisten kolmikantakeskustelujen eli opettaja-oppilas-vanhempi-keskustelujen, tai 3-way-discussions kuten täällä kutsutaan, käymiselle. Ne pidettiin maanantaina, jolloin kuulin, että molemmat lapset pärjäävät erinomaisesti. Pinskun kanssa pyydettiin lukemaan englanniksi, jotta saadaan kielioppivirheitä karsittua. Ollaan siis jo siinä vaiheessa kielitaitoa, että päästään viilaamaan ilmaisua. Excellent. Patulle annetaan koulussa edelleen mahdollisuus ilmaista itseään joko sanallisesti tai muuten, ja herra on toistaiseksi yhä tarttunut tähän jälkimmäiseen keinoon. Rohkeus on kuitenkin kasvamaan päin, ja niin kirjallinen osaaminen, huolellisuus kuin käyttäytyminenkin ovat petraantuneet huimasti. Suurimpana tavoitteena on edelleen saada ääni kuuluville myös luokkahuoneessa, mutta stressiä ei siitä kuulemma tarvitse ottaa.

Niin hyvin menee, että vois vaikka pistää tanssiksi! Kuten kaverukset viime viikolla tekivätkin:

Menossa kaverisynttäreille sisäleikkipuistoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti