perjantai 18. lokakuuta 2013

Kadonneen paketin metsästys

Äiti lähetti tiistaina Suomesta paketin, joka saapui Italiaan heti seuraavana päivänä. Niin se logistiikka pelaa! Harmi kyllä Poste Italiane yritti toimittaa paketin torstaina noin tunti sen jälkeen, kun oltiin lähdetty tuolle Piemonten-reissulle. Ja uudestaan perjantaina, jolloin oltiin luonnollisesti edelleen reissussa. Sittenhän soppa olikin jo valmis.

Näin kätevästi tieto paketin kulusta löytyi posti.fi-sivuilta

Sunnuntaina postilaatikossa odotti jo usealta aiemmalta kerralta tuttu lappu, jossa kerrottiin yrityksestä toimittaa paketti. Tässä vaiheessa alkoi pähkäily.

... mikähän tuo käsin kirjoitettu sutaistu numero on?

Kokeilin useampaa yhdistelmää, mutta kaikkien kohdalla posteitaliane.it:n lähetysseuranta näytti eioota:

"Lähetystä ei löydy, ota yhteys postitoimistoon tai soita numeroon 803160."

Ohjeen mukaisesti pistäydyin meidän lähimmässä postitoimistossa kysymässä neuvoa vietyäni lapset kouluun tiistaina.

Meidän posti

Juuei paketti siellä ollut. Kuulemma kannattaa käydä pääpostissa kysymässä, sinne toimittavat paketit joita ei ole saatu vietyä perille. Eikun keskiviikkona sinne (tiistaina en enää ehtinyt).


Pisan pääpostiasema

Pääpostissa sain ensin epäröivän neuvon käydä kysymässä toisesta lokaatiosta samasta talosta "ulko-ovesta vasemmalle", josko paketti olisi siellä, kun koneelta ei mitään tietoa löytynyt. Mutta sitten viereisen palvelupisteen täti huudahti väliin, että onko kyse ulkomaanpaketista (ilmeisesti mun italian kieli ei kuulostanut ihan autenttiselta) ja totesi, että niitä pitää kysellä SDA:n numerosta 050 316221. Kysyin vielä varmistukseksi siltä ensimmäiseltä tädiltä että minkä arvelee tuon lähetystunnuksen olevan, kun itse en siitä saa ihan varmasti selvää. HH310735108IT, kuulemma. Selevä.

Eikun soittamaan SDA:lle, torstaina. Sain taas asiani takelleltua ja ymmärrettyä, että soitin väärään paikkaan. Lähetystunnusta kun ei löytynyt heiltäkään, kehottivat vielä soittamaan Poste Italianelle...

Tein työtä käskettyä. Vaan hitto vie, tuo numero verde eli ilmainen palvelunumero toimii vain lankapuhelimesta (täällä niitä vielä on), mikä kerrottiin vauhdikkaalla italialla tiedotteessa, kun numeroon soitin. Ymmärsin myös, että vaihtoehtoja olisi kaksi: laittaa maksutta viestiä posteitaliane.it-nettisivujen kautta tai soittaa maksulliseen palvelunumeroon 199100160.

Koska suhtaudun hieman epäileväisesti nettisivujen kautta lähettettävään palautteeseen silloin kun kyse on mistään posti- tai telelaitoksesta (t. nimim. Soneralle kerran akuutista ongelmasta meilannut, vastauksen puolen vuoden päästä saanut), päätin jatkaa soittolinjalla. En kylläkään päässyt kovin pitkälle, kun tekstiä tuli sellaisella vauhdilla, että. Ois pitänyt valita ykköstä ja sitten ehkä kakkosta tai kolmosta tai peräti nelosta, en ymmärtänyt mitä ja päätin sittenkin kokeilla sitä nettilomaketta.

Arvatkaa vaan, onko vastausta kuulunut.

Tänään alkoi jo vähän huolestuttaa, sillä alkuperäisessä keltaisessa lapussa luki, että säilyttävät lähetystä 10 päivää. Se tulee eteen sunnuntaina. Pakko oli nöyrtyä ja pyytää merimiestä pyytämään, josko telakan (vapaapäivää viettävä) ihana sihteeri Gabriella voisi soittaa postille ja selvittää asian.

Ja viimein, viimein, paketti paikallistui! Se oli siellä SDA:lla, jonne eilen soitin. Hakea voisi klo 18 mennessä Ospedaletosta, paikalliselta teollisuusalueelta reilun kuuden kilometrin päästä. Juhuu!


Houkuttelevan näköinen ufficio

Sinne päästyä homma sujuikin taas kuin tanssi. Kävi ilmi, että lähetystunnus oli kuin olikin väärin tulkattu, oikea oli muotoa HH310725105IT, jolla paketti muuten löytyy myös posteitalianen sivuilta...

Mitä me tästä opimme?

Jos koskaan aiot muuttaa Italiaan kielitaidottomana tai edes puolikielisenä, hanki kaveri tai joku kontakti, joka voi tarvittaessa hoitaa asioita puolestasi italiaksi. Saatat nimittäin pärjätä niin kaupungin virastoissa kuin lääkärissäkin, mutta postissa et ehkä pysty asiaasi hoitamaan. Tällä kertaa suurin ongelma liittyi kuriirin huonoon käsialaan, mutta jos olisin osannut puhua paremmin, olisin voinut ehkä tingata hakemaan langan päässä/postissa vielä nimellä tai tuolla toisella, avviso numerolla eli ilmoitusnumerolla.

Toisaalta, tavallaan sitä luulisi, että Italian kokoisessa maassa, jossa turismia ja ulkomaanelävääkin riittää, voisi postilaitos tarjota palvelujaan myös englanniksi. Ja pah. Mä en ainakaan löytänyt yhtä ainoaa yhteystietoa niiden englanninkielisiltä sivuilta. Eikä siellä puhelinpalvelussakaan tarjottu vaihtoehtoa "jos haluat palvelua englanniksi, valitse kolme". Kyse on kuitenkin valtakunnallisesta palvelunumerosta, niin vois siitä jokunen ihminen hyötyä täälläkin (kuten esmes mä).

Sen verran pitkäksi venähti tämä logistinen ketju sitten kumminkin, että taidan jatkossa vakavasti harkita onko yhtään syytä saada mitään Suomesta postitse toimitettuna. Sitä vois todellakin pärjätä ihan vaan visiitille tulevien tuliaisilla.

Paketti onnellisesti perillä

...toisaalta, oli mulle kyllä päässyt syntymään ihan pieni Fasun sinisen puute...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti