perjantai 20. kesäkuuta 2014

Todistukset

Nyt tulee sellainen postaus, että ehkä tasan isovanhempia ja kummeja kiinnostaa. Tulkoon.

5. ja 3.-luokkalainen tokavikan koulupäivän aamuna

Ipanat nimittäin saivat koulusta sellaiset spettarit, että ne on pakko tuoda julki. Ylpeydellä. Numeroita ei IB-koulun alaluokilla todistuksiin kirjata, mutta sanalliset arviot annetaan joka inquiry unitista ja lopuksi vielä erikseen kielestä, matematiikasta, italiasta, liikunnasta ja musiikista. Koko todistus on neljä sivua pitkä, joten käännän tähän "vain" nuo viisi edellämainittua.

***

Patu on edistynyt mukavasti englannissa tällä lukukaudella ja hänestä on tulossa varma kirjoittaja, jonka tarinat ovat mielenkiintoisia. Keskittyessään hän pystyy käyttämään oikeaa lauserakennetta ja kirjoittamaan lähes kokonaan ilman oikeinkirjoitus- ja kielioppivirheitä. Hänen tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota oikeaan kynäotteeseen, mikä auttaisi myös käsialan muotoilussa ja kirjainkoon yhteneväisyydessä. Patu on itsevarma ja ilmaisuvoimainen lukija ääneen luokalle lukiessaan. Hän pitää tarinoiden lukemisesta ja ymmärtää tekstin erinomaisesti. Hän on aktiivinen kuuntelija ja jakaa mielellään ideansa muiden oppilaiden kanssa.

Matematiikassa Patu on luokan paras oppilas ja hän työskentelee tasaisen varmasti. Hän osoittaa ymmärtäneensä kaikki tämän lukukauden aikana käsitellyt asiat erinomaisesti. Hän on etevimmillään tehdessään peruslaskutoimituksia ja ratkaistessaan tosielämän ongelmia. Hän muistaa kertotaulut nopeasti ja tarkasti.

Italiassa Patu on tällä lukukaudella kehittänyt erityisesti sanavarastoaan, näyttäen ymmärtävän puhetta hyvin ja pystyen kirjoittamaan lyhyitä tekstejä. Hänen ryhmätyöskentelynsä on parantunut huomattavasti, mutta töiden visuaalinen esitys kaipaa joskus vielä hiomista.

Liikunnassa Patu pärjää hyvin ja nauttii etenkin uimisesta sekä leikkimielisistä kilpailuista.

Musiikissa Patu soittaa innostuneesti, hyvin tuloksin.

Opettajan kommentti: Patu on erittäin innostunut ja motivoitunut oppilas, joka antaa jatkuvasti parastaan. Hän on hyvin järjestelmällinen ja nopea suorittamaan tehtävänsä. Hän osallistuu aina luokan toimintaan itsevarmasti ja innolla ja auttaa muita oppilaita mielellään. Hän työskentelee yhteistyökykyisesti ryhmätilanteissa ja on suosittu ryhmän jäsen. Hänen ihastuttava huumorintajunsa, hyvä käytöksensä ja ystävällisyytensä, jota hän osoittaa muita kohtaan, tekee Patusta erinomaisen roolimallin muille oppilaille. 

***

Pinskun englanti on parantunut koko ajan lukuvuoden edetessä. Hän tekee aina asiat viimeisen päälle. Hänen kirjalliset työnsä ovat edelleen erinomaisia käsialan ja järjestyksen suhteen. Oikeinkirjoitus kehittyy ja hän pyrkii edistämään osaamistaan aktiivisesti. Hänen lauserakenteensa kehittyy myös sitä mukaa, kun hän oppii englannin kieliopin koukeroita. Pinsku nauttii lukemisesta ja on selvittänyt tänä vuonna muutaman melko haastavan kirjan. Parantaakseen englantiaan hänen tulisi laajentaa tyylivalikoimaansa.

Pinsku työskentelee edeleen ahkerasti matematiikan parissa ja on edistynyt mukavasti. Hän on työskennellyt kiitettävästi murtolukujen, desimaalien ja prosenttilukujen parissa Parts of Numbers -tutkimusjakson aikana. Hän valmisteli ja esitti varmuudella lyhyen oppitunnin, jonka aikana hän osoitti ymmärtäneensä opetellut asiat. Hänen työn jälkensä on aina siistiä ja loogisesti esitettyä. Hän tekee tehtävät aina parhaan mahdollisen kykynsä mukaan, eikä yleensä anna periksi jos kohtaa vaikeuksia.

Italiassa Pinsku on kehittynyt huomattavasti ja on osoittanut kasvattaneensa hyvän sanavaraston lukuvuoden aikana. Hän näyttää myös ymmärtävän italian kieliopin perusteet. Tällä lukukaudella hän on myös kehittynyt itsenäisemmäksi kirjoittajaksi, mutta suullisen ilmaisun suhteen hänellä on vielä jonkin verran vaikeuksia, mikä voi johtua myös hänen arkaluontoisuudestaan*.

Liikunnassa Pinsku pärjää erinomaisesti, osallistuu hyvin ja keskittyy.

Musiikissa Pinsku soittaa intohimolla ja sitoutuneesti, hyvin tuloksin.

Opettajan kommentit: lukuvuoden edistyessä Pinskun itseluottamus on kasvanut. Hän on suosittu ja eläväinen oppilas, joka näyttää nauttivan koulusta ja oppimisesta. Hän työskentelee hyvin ryhmän jäsenensä, koska hän on luontainen organisaattori ja hänellä on silmää yksityiskohdille. Hän kohtelee nuorempia oppilaita ihastuttavan huolehtivalla tavalla ja on hyvin ystävällinen, kohtelias ja ajattelevainen tyttö. Hyvää jatkoa tulevaisuudessa!

*** 

Että kyllä näillä puheilla kehtaa kouluvuoden lopetella. Lomille lomps!

* arkaluonteisuudesta ?!?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti