torstai 27. helmikuuta 2014

Muuttuva maapallo ja pieni epäreiluus

Tiistaina sain tutustua Pinskun luokan edellisen inquiry unitin aikaansaannoksiin. Esittely viivästyi pari viikkoa opettajan sairasloman takia, mutta hyvin lapset vielä muistivat oppimansa. Aiheena oli lähinnä maantiedon saralle laskettava Changing Earth eli muuttuva maapallo, mutta pohtivat myös muun muassa ihmisten toimien vaikutusta ympäristöön ja luonnonkatastrofeihin. Tutuiksi tulivat niin tsunamit, pyörremyrskyt, tulivuorenpurkaukset, tulvat kuin lumivyörytkin.

Maanjäristyksien osalta tutustuivat myös oikeaan toimintatapaan silloin, kun järistys kohdalle sattuu - oleellista tietoa näillä main. Pikkujäristyksiä on jatkuvasti, viimeisin Pisassa sunnuntaina (2,1 magnitudia), näitähän ei edes huomaa. Meidän täällä ollessa on sattunut kaksi isompaa, viime vuoden tammikuussa (4,8) ja kesäkuussa (5,2). Tuhoisin viime vuosien järistys tapahtui 2009 l'Aquilassa (6,2), Keski-Italiassa. Muutenkin maa tuntuu olevan katastrofiherkkää aluetta, ongelmallisia tulvia ja maanvyörymiä on vuosittain ja lumivyörytkin tavallisia. Ei ihme, että jakson aihe kiinnosti lapsia.

Maailmalla sattuu ja tapahtuu

Viides luokka on Pinskulla ollut matematiikkapainotteinen, kun viime vuonna keskittyivät enemmän englantiin ja kirjoittivat paljon. Tavallaan ihan hyvä, että aiheet vuosien mittaan vaihtelevat, mutta toisinaan tuntuu, että painotukset tulevat ihan hasardisti opettajan osaamisalueesta riippuen. Seuraavasta vuodesta ei koskaan tiedä - jos käy hyvä tuuri, on opettaja hyvä, jos ei, niin ei. En tiedä johtuuko pienestä koulusta vai rehtorin temperamentista, mutta mielestäni vaihtuvuus on opettajakunnassa ollut aika suurta. Eipä silti, hyviä nämä meidän lasten opettajat ovat olleet kaikki, onneksi.

Sellaistakin asiaa olen tässä ehtinyt aprikoida, että kuinkahan vaikeaa lasten on ymmärtää jatkossa suomenkielistä opetusta, kun ovat sisäistäneet monet termit pelkästään englanniksi, perpendicularit (kohtisuorat) ja muut. Osittain tästä syystä ja myös siksi, että kielen oppiminen edistyy nyt vauhdilla, olisi ehkä viisainta jatkaa Suomessakin kansainvälisessä koulussa, tai ainakin kielipainotteista opetusta. Sitäpaitsi, ainakin Pinja haluaa käydä kansainvälistä koulua jatkossakin. Joten paluumietintöihin on nyt tullut yksi tekijä lisää - pitänee asettua sellaiseen paikkaan, josta englanninkielinen koulu löytyy. Vaikka TIS(s)iin (hihi)*.

Kulmatermistöä englanniksi

Vaan toistaiseksi ei moisia murehdita, käydään tämä lukuvuosi loppuun ja mietitään sitten. Taitaa nimittäin käydä niin, että ollaan täällä vielä ainakin syyslukukausi. Italialaiset projektit... 

Pinskulla on joka tapauksessa kaikki hyvin, ja uusi jakso Peace and Conflict jo kovassa vauhdissa. Tässä kukin oppilaista perehtyy ja esittelee jonkin sodan, Pinskun tapauksessa talvisodan. Saapa nähdä millaisia fiiliksiä jakso herättää, kun tuo edellinenkin jo jossain määrin järisytti turvalliseen elämään tottuneen tyttäremme ajatusmaailmaa. Vaan oppiipahan suhteuttamaan asioita - ne voisivat olla niin paljon huonomminkin.
 
Katsopa vasemman sivun kohta 10 ja oikean kohta 2.
Jälkimmäisen f oli väärin kirjoitettu ja siitä meni piste.
Epistä!

Patulle sen sijaan tuli (hyvin) pieni karvas kokemus koulutaipaleelta maanantaina. Tänä vuonna poika on tehnyt spellingsit erittäin motivoituneena ja ilman yhtäkään virhettä, mutta viimeisimmässä testissä rokotettiin f-kirjaimen väärästä kirjoitusasusta. Aika epäreilua, etenkin kun opettaja ei (kuulemma) ollut maininnut, että näin voidaan tehdä! Kunnon äidin tavoin tiukkasin asiasta opettajalta, ja arvostelussa oli kuulemma tullut virhe. Terveisiä tiikeriäidiltä!

Ja kyllä, valtakunnassa on taas kaikki hyvin.
 
*Kyllä, se on Turussa (!?)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti